Replik till Länstidningens ledare 21/1 2025
Östersunds Waldorfskola vill vara en trygg och inspirerande plats där eleverna utvecklar självtillit och livslång lust att lära.
Den 14/1 2025 publicerade tidningen Dagens ETC ett granskande reportage om Östersunds Waldorfskola. I reportaget intervjuas föräldrar och tidigare anställda. Rektor avböjde intervju men gav ett skriftligt svar som inte publicerades i sin helhet. Reportaget refererades sedan på ledarplats i Länstidningen Östersund (21/1 2025). Ledarskribenten undrar i rubriken vad som egentligen pågår på Östersunds Waldorfskola, och vill höja en varningsflagga men är också öppen för att det som utomstående kan vara svårt att veta säkert. Styrelsen för Östersunds Waldorfskola/Vidar skolan AB (svb) tar det som skrivits om skolan och synpunkter från elever, vårdnadshavare och medarbetare på största allvar och vill med denna text nyansera bilden av skolan och besvara frågan som rubriken i LTZ ställer.
Kort om Östersunds Waldorfskola
Östersunds Waldorfskola är en liten grundskola med ett hundratal elever från F-klass till 9:an. Elevernas lärande, upptäckarlust och utveckling är skolans huvuduppgift. Våra medarbetare är hängivna och kompetenta, och går till jobbet varje dag med målet att eleverna ska känna glädje och stolthet för sin ständigt växande kunskap, och trygghet att våga vara den de är. Andelen behöriga lärare är hög liksom personaltätheten. Som Waldorfskola arbetar ÖWS både enligt skolverkets läroplan för grundskolan Lgr22, och enligt Waldorfskolornas egen läroplan “En väg till frihet”. Några av skolans lärare har Waldorflärarbehörighet och vi strävar efter att öka denna andel, samt underlätta för medarbetarna att ta del av en waldorfinriktad fortbildning.
Incidenter
Kränkningar, mobbning, hot och våld är oacceptabelt på vår skola. Det sker ett förebyggande arbete som syftar till att lärandemiljön ska vara trygg för alla. Ibland inträffar incidenter ändå. På ÖWS hanteras dessa ärenden enligt tydliga rutiner där incidenten rapporteras och handläggs skyndsamt beroende på allvarlighetsgrad. Reportaget i Dagens ETC berättar om några av dessa händelser, som när de ägde rum togs på största allvar och blev föremål för utredning och åtgärder. Ibland räcker vi trots alla ansträngningar inte till, och varje sådant fall är förstås ett misslyckande.
Skolan tar stöd av elevhälsoteamet i Östersunds Kommun både för handledning och enskilda ärenden vid behov. Orosanmälan enligt 14 kap. 1§ Socialtjänstlagen görs när personal på skolan misstänker att ett barn far illa. Skyldigheten att anmäla gäller all personal på skolan, och syftar till att möjliggöra för Socialtjänsten att ge barn och vårdnadshavare stöd. Att orosanmälningar har utgjort repressalier mot kritiska vårdnadshavare är inte sant.
Rektor eller styrelsen kan aldrig kommentera enskilda ärenden, men vi strävar efter att lära av det som händer och är måna om att undvika att upprepa eventuella misstag. Skolans systematiska kvalitetsarbete är kontinuerligt pågående, och i detta välkomnas synpunkter från vårdnadshavare och elever. Skolans handlingsplan mot kränkande beteenden redovisas återkommande på föräldramöte läsårsvis. I elevenkäten från vårterminen 2024 uppgav ca 80% av eleverna att de ofta eller alltid känner trygghet i sin klass, och att de blir glada eller neutrala vid tanken på skolan.
Anmälningar till Skolinspektionen
Vidare hänvisar reportaget i Dagens ETC till ett antal anmälningar som gjorts av privatpersoner till Skolinspektionen rörande ÖWS, och att antalet i sig placerar vår skola bland de mest anmälda i Sverige. Sådana anmälningar (inlämnande av uppgift) kommer inte per automatik till skolans kännedom. Skolinspektionen sparar och bedömer uppgifterna men går inte alltid vidare med utredning eller inspektion med anledning av dem, och det görs enbart om klagomålet först har anmälts till skolans huvudman, som enligt lag är skyldig att ta emot och utreda klagomål.
Under 2022-2024 har Skolinspektionen utfört inspektion av skolan med start som en tematisk tillsyn av alla Waldorfskolor i Sverige där stora delar av skolans verksamhet granskades. Efter åtgärdskrav har skolan målinriktat arbetat med att tillgodose skolinspektionens krav och i december 2024 kom beslut från Skolinspektionen där ÖWS konstateras uppfylla kraven inom samtliga tillsynsområden. Skolan välkomnar tillsyn från skolinspektionen och ser det som tillfälle för förbättring och utveckling.
Studieresultat
Att varje elev ska nå lärandemålen har högsta prioritet. Att endast 57% av niondeklassarna 2024 uppnådde gymnasiebehörighet är djupt oroande. Skolan gör allt för att förbättra detta. Det är en liten skola, med få elever i varje klass, och siffran bör ses i ljuset av detta. Till Waldorfskolor söker sig inte sällan elever vars skolgång av olika skäl inte har fungerat på andra skolor. Sker det i högre årskurser blir det kort om tid att komma ikapp. Vår erfarenhet är att dessa elever går ut nian från vår skola bättre rustade än om de inte hade bytt.
Personalärenden
De två personalärenden som ges stort utrymme i reportaget i Dagens ETC hanterades enligt gällande regelverk och med facklig insyn. Anställningsskyddet är starkt i svensk lagstiftning. Ärendena berodde inte på Skolinspektionens tillsyn vilket antyds i reportaget. Det stämmer dock att grunderna inte var tillräckliga för avsked, vilket är den starkaste formen av avskiljning från tjänst. Ärendena avslutades därför med förlikning (utköp). Styrelsen för Vidarskolan AB (svb) agerade i dessa ärenden i enlighet med sitt arbetsmiljöansvar för elever och medarbetare.
Driftsform och ledningsstruktur
Östersunds Waldorfskola drivs av ett aktiebolag med särskild vinstutdelningbegränsning: Vidarskolan AB (svb). Denna bolagsform ger inga utdelningar till aktieägare. Eventuell vinst går därför tillbaka in i verksamheten. Huvudman för skolan, och aktiebolaget, är dess styrelse som årligen väljs av aktieägarna. Styrelsen har därför det yttersta ansvaret för att skolan har de resurser som krävs och att utbildningen bedrivs enligt gällande regelverk. Styrelsen är i sin tur arbetsgivare åt rektor och skolchef, inte tvärtom såsom antyds av Dagens ETC:s uppgiftslämnare. Rektor leder och fördelar arbetet på skolan och har det pedagogiska ledningsansvaret. Skolchefen, som är en ny befattning i svensk skollagstiftning sedan 2018, biträder huvudmannen i att se till att de lagar, förordningar och föreskrifter som gäller för utbildningen följs. På ÖWS är skolchef och rektor samma person, vilket är vanligt bland mindre skolor.
Avslutning och framåtblick
Vi önskar nu medarbetare och rektor arbetsro för att kunna fokusera på sitt uppdrag, en god utbildning och en trygg skola för elevernas skull. Styrelsen för Vidarskolan AB (svb) har fullt förtroende för nuvarande rektor/skolchef.
Skolans mål är att vara i ekonomisk och kompetensmässig balans för att fortsätta bidra till en mångfald av skolor och pedagogik i Jämtland.
2025-01-28
Styrelsen för Vidarskolan AB (svb